SVALY PÁNEVNÍHO DNA

17.05.2022

Pánevní dno - většinou ho cvičíme po porodu a málokterá z nás ve cvičení pokračuje do pozdějšího věku.

Proč, ale ve cvičení pokračovat po celý život? Orgány, které máme uložené v pánvi, cvičením podpoříme a svaly získají pevnost a pružnost. Svaly pánevního dna jsou součástí stabilizačního systému páteře.

Co způsobí necvičení? Nejčastější věková skupina žen a mužů s povoleným pánevním dnem je kolem 40ti let. Vyskytují se u lidí po operaci pánve, v menopauze, při nošení těžkých břemen, při hormonální změně v přechodu, těhotenství, dlouhém porodu, nebo po porodu velkého plodu.

Příznaky povoleného PD- inkontinence, bolest zad, pokles dělohy a poševních stěn před rodidla, prolaps pochvy a dělohy (lze řešit pouze operačně), únik stolice, hemeroidy.

Kde svaly najdeme? Svaly se nacházejí mezi stydkou kostí a páteří, podepírají močový měchýř, poznáme je tak, že se na toaletě budeme snažit zastavit proud moči. Svaly, které v tu chvíli pomohou tok zastavit, budeme posilovat. Pozor, cvičení neprovádějte při močení, hrozí záněty močového měchýře!!!

Jak cvičit? Vždy cvičte s vyprázdněným močovým měchýřem! Jedním pomocníkem jsou venušiny kuličky, díky nim si uvědomíte, které svaly zatínat, aby vám kuličky při cvičení nevypadly. Další možností jsou kegelovy cviky. Jsou nenáročné, ale je třeba je během dne opakovat. Zpočátku je dobré cvičit v leže, postupem času se vypracujete i ke cvičení v sedě nebo ve stoje. Při cvičení nezatínejte hýžďové svaly ani stehna. Začněte pomalu, stačí svaly zatínat 2 vteřiny a pak na 10 vteřin uvolnit. Čas postupně prodlužujte až na 10 vteřin. Pozor ať nezatínáte ostatní svaly (břišní, hýžďové, zádové). Pravidelně dýchejte, nezadržujte dech!!! Cvičit lze ale i např. s míčem nebo kruhem.

Cvičte často, ideál každý den ❥❥❥

Foto s příznaky nepřikládáme, je pouze pro silné povahy, v případě zájmu si je můžete vyhledat na https://laseroveosetreni-ostrava.cz/fotogalerie/